PENDAHULUAN
Mengiktiraf
keahlian dan kepakaran dalam semua bidang mengikut kepentingan agama bangsa dan
merupakan merupakan satu nilai yang harus ada dalam benak setiap individu
terutama mereka yang bergelar mahasiswa. Nilai ini wajar dimiliki dan diterapkan
dalam kehidupan mahasiswa, yang merupakan satu kelompok masyarakat yang rata –
ratanya masih di usia muda dan mempunyai minda yang berfikir di luar kotak.
Golongan in juga, banyak mendapat pendedahan kepada dunia yang serba canggih
daripada segi penyampaian maklumatnya, dengan terdedahnya mereka ke dunia yang
serba canggih ini maka banyaklah pendapat dan perbahasan yang datang dari
segenap arah.
Justeru itu,
golongan ini haruslah bijak dalam mengiktiraf keahlian dan kepakaran seseorang
dalam konteks bidang yang mereka anggotai. Penerimaan terhadap sesuatu
pandangan itu hendaklah berdasarkan ilmu dan bukan kerana autoriti sesebuah
pihak supaya tidak dianggap seperti “lembu yang dicucuk hidung”. Andai memihak
kepada sesuatu pihak janganlah bertindak
mengecam pihak yang lagi satu kerana tidak semestinya hujah yang dibentangkan
oleh pihak yang bertentangan salah, pasti meraka ada asas kepada hujah – hujah
mereka. Jadi, sifat keterbukaan kepada pandangan amatlah penting.
Penerimaan
terhadap sesuatu pandangan akan menjurus ke arah kemaslahatan dari konteks
agama, bangsa, dan negara.
ISU SEMASA
Seperti yang berlaku di Malaysia kini, beberapa isu boleh
diketengahkan untuk membuktikan bahawasanya mengiktiraf keahlian serta
kepakaran golongan yang berilmu merupakan elemen yang penting bagi manusia
untuk menentukan perjalanan hidup mereka. Mengambil contoh isu rokok serta
vaksin menunjukkan bahawa ada sesetengah pihak yang bekeras dengan pendirian
mereka tanpa mempedulikan pendapat daripada golongan yang lebih berilmu dalam
bidang tersebut.
Rokok
difatwakan haram oleh Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal
Ehwal Ugama Islam Malaysia pada 23 Mac 1995 lagi. Kenyataan media yang
dikeluarkan pada 25 Julai 2011 telah dilengkapi dengan hujah-hujah yang kukuh
berdasarkan Al-Quran dan As-Sunnah serta golongan cendiakawan terdahulu. Akan
tetapi, masih terdapat segelintir pihak yang masih berpegang kepada pendapat
mereka yang mengatakan rokok tidak haram.
Terdapat
pelbagai pendapat yang dikeluarkan seperti hukum rokok sebenarnya adalah
makruh, mubah malah ada juga yang mengatakan rokok adalah harus. Pendapat
sebegini bukan sahaja memberi kemudharatan kepada diri mereka sendiri, malahan
kepada orang lain yang membaca dan mengikut hujah mereka secara membuta-tuli
tanpa ada ilmu yang mencukupi atau kajian yang lengkap.
Memang
menjadi sifat manusia untuk mengikut pendapat yang menyenangkan dan memberi
manfaat kepada mereka. Mereka yang merokok juga tidak terlepas daripada
melakukan kesilapan ini. Bagi mereka, amat susah untuk mereka menerima pendapat
bahawasanya rokok yang selama ini mereka beli adalah haram. Hal ini amat
membimbangkan kerana umum mengetahui bahawa rokok sememangnya merbahaya bukan
sahaja kepada orang yang merokok malah kepada orang sekeliling yang menghidu
asap rokok tersebut malahan kesannya adalah lebih buruk daripada orang yang
merokok.
Terdapat sebahagian kecil yang menerima pendapat bahawa
rokok itu haram akan tetapi masih menghisap rokok dengan alasan susah bagi
mereka untuk meninggalkan perkara yang sudah menjadi sebahagian daripada rutin
harian mereka. Tidak dinafikan memang sukar untuk meninggalkan perkara yang boleh
dikatakan sebagai tabiat. Akan tetapi, dengan azam serta semangat yang kuat di
samping keluarga dan rakan-rakan yang sentiasa menyokong dan memberi semangat
kepada mereka. Dengan izin Allah s.w.t. tidak mustahil bagi seseorang perokok
tegar untuk meninggalkan tabiat buruk tersebut. Dengan nukilan ini, kami
berharap agar mereka yang merokok dapat meninggalkan tabiat tersebut yang
sebenarnya daripada mata kasar tidak memberi sebarang faedah kepada diri,
keluarga serta orang sekeliling mereka.
Isu
vaksin bukan lah isu baru kerana terdapat beberapa negara yang rakyatnya secara
terang-terangan menolak vaksin. Hujah-hujah yang dikeluarkan juga merupakan
hujah yang tepat dan boleh diterima akal. Cuma di Malaysia golongan yang
menolak vaksin hanya sedikit dan merupakan golongan minoriti. Akan tetapi, isu
vaksin mula menjadi bualan apabila berlakunya kes kematian kanak-kanak di Kedah
dan Melaka disebabkan kegagalan menerima suntikan vaksin yang sempurna.
Melihat
kepada hujah-hujah yang dibentangkan
golongan pro-vaksin serta anti-vaksin, kedua-dua belah pihak mempunyai
hujah serta pendapat masing-masing. Hujah yang dibentangkan pula boeh diterima
akal dan mempunyai fakta-fakta tersendiri yang menyokong hujah tersebut. Akan
tetapi, terdapat juga sesetengah pihak yang mengeluarkan pendapat serta fakta
yang mengarut serta tidak munasabah. Hal ini boleh menimbulkan kekeliruan serta
salah faham di kalangan rakyat yang ingin mendapatkan informasi serta hujah
yang tepat berkenaan isu tersebut.
Bukan
ingin memihak kepada mana-mana belah pihak, akan tetapi sikap sesetengah
golongan yang sedaya-upaya menghasut orang lain untuk menerima pendapat mereka
dan menentang habis-habisan pendapat pihak
yang lain amatlah mengecewakan. Semua manusia seharusnya diberi
kebebasan untuk mempunyai pendapat mereka sendiri berdasarkan fakta dan hujah yang
sahih. Oleh yang demikian, orang sekeliling seharusnya menghormati pilihan
serta pendapat tersebut.
Terdapat
juga segelintir pihak yang menyalahkan orang lain kerana pilihan yang dibuat.
Menerima vaksin bukanlah maksud mereka bebas daripada sebarang penyakit. Vaksin
juga bukanlah penentu samada seseorang akan hidup lama atau sekejap. Semua
penyakit datang daripada Allah sebagai ujian untuk hamba-Nya. Kita sebagai
manusia seharusnya menerima ujian tersebut dengan redha dan berusaha untuk
mencari jalan keluar daripada permasalahan tersebut. Bukan menyalahkan seratus-peratus
mana-mana pihak yang mempunyai pendapat yang berbeza.
Secara
ringkasnya, tiada pihak yang betul dan tiada pihak yang salah. Setiap
manusia mempunyai pendapat masing-masing
dan menjadi tanggungjawab mereka untuk menanggung segala risiko yang bakal
mereka hadapi kelak. Tiada kajian yang menunjukkan keberkesanan vaksin seratus-peratus
dan tiada juga kajian yang menunjukkan golongan yang anti-vaksin seratus-peratus
mati. Hal ini seharusnya diserahkan kepada Allah s.w.t. untuk ditentukan. Tiada
jaminan mereka yang divaksin akan sihat sampai akhir ayat dan tiada jaminan
juga mereka yang tidak divaksin akan ditamatkan riwayat hidupnya. Semua
terletak kepada rezeki masing-masing. Jika jalan tersebut baik untuk seseorang,
tidak bermaksud jalan tersebut merupakan jalan yang terbaik untuk orang lain.
Kita sebagai manusia hanya mampu untuk mancari ikhtiar serta jalan. Samada
berjaya atau tidak, hanya Allah s.w.t. yang boleh menentukan.
KESAN KEPADA AGAMA
Antara kesan jika kita mengikitiraf keahlian dan
kepakaran dalam semua bidang kepada agama ialah secara tidak langsung kita
dapat menyelamatkan agama itu sendiri daripada golongan yang tidak
bertanggungjawab daripada mengambil kesempatan akan fatwa yang dikeluarkan oleh
pihak berkuasa agama untuk kepentingan mereka sendiri. Kebiasaannya,
kepentingan mereka tidak akan mengambil kira akan kemaslahatan masyarakat umum
itu sendiri. Seperti yang kita lihat pada hari ini, terdapat pelbagai kes di
mana jika terdapat suatu salah faham mengenai suatu produk atau perbuatan,
masyarakat akan membuat andaian sendiri dengan pantas tanpa merujuk kepada
pihak yang berilmu dalam suatu perkara. Contohnya, jika kita lihat kes yang
baru terjadi iaitu kes Auntie Annes di mana logo halalnya telah ditarik, ramai
telah membuat andaian terdapat khinzir di dalam sosej mereka. Hasil daripada
kemajuan teknologi pada masa kini, telah tersebar pelbagai berita yang telah
terbukti palsu akan status sebenar kes logo halal itu. Ini menunjukkan bahawa
rakyat pada masa kini mudah mempercayai khabar angin yang disebarkan oleh
golongan berkepentingan secara membuta tuli. Tindakan yang sepatutnya dilakukan
ialah dengan merujuk dahulu kepada pihak yang berilmu akan sesuatu khabar angin
itu. Suatu pengajaran yang kita boleh ambil daripada kes ini juga ialah kita
perlulah pandai untuk menapis pandangan golongan yang berilmu dan juga golongan
yang berautoriti dalam sesuatu hal kerana seperti yang kita tahu golongan
berautoriti ini ialah golongan yang kebiasaannya besikap populis dalam suatu
perkara tanpa mengkaji terlebih dahulu hujah dan dalilnya. Contoh yang lebih
jelas lagi ialah kes rokok yang sejak dari tahun 90-an lagi di beberapa buah
negeri. Akan tetapi terdapat beberapa pihak yang telah memperlekeh fatwa
mengenai rokok ini dengan merujuk kepada beberapa kenyataan yang tidak sahih
mengenai rokok. Dengan mempraktikkan sepenuhnya langkah mengikitiraf kepakaran
orang lain dalam suatu perkara itu sudah semestinya lebih afdhal jika perkara
itu dibawa kepada golongan professional dan ahli agama yang sememangnya
berpengetahuan luas dalam hujah rokok ini. Dengan berpandukan pandangan dan
hujah pihak yang sememangnya layak dalam hal sebegini, masyarakat tidak akan
ragu-ragu lagi jika mereka mendapat tahu suatu fatwa yang dikeluarkan dahulu.
Terdapat juga pihak tidak bertanggungjawab yang bertindak untuk menjual rokok
elektronik dengan hujah mereka bahawa hanya rokok yang difatwakan haram.
Apabila pandangan golongan berilmu diambil kira sebenarnya fatwa yang
dikeluarkan merujuk kepada perkara yang memudaratkan kepada kesihatan jika
dibawa masuk ke dalam badan. Dengan mengiktiraf dan mengambil kira pandangan
golongan sebegini tidak akan terjadi kes-kes di mana ada pihak yang mengambil
kesempatan akan suatu fatwa dan secara tidak langsung kebaikan masyarakat dapat
dipelihara. Daripada contoh rokok dan kontroversi makanan di atas kita dapat
lihat sendiri bahawa dengan mengambil pandangan dua-dua belah pihak tidak kira
sama ada golongan berautoriti berkuasa mahupun golongan neutral belimu kita
dapat memelihara agama suci kita daripada dipermainkan serta
diperkotak-katikkan. Secara tidak langsungnya, kita dapat memelihara imej serta
kesucian agama Islam di mata pihak luar terutamanya.
KESAN KEPADA BANGSA
Isu halal dan haram vaksin antara penyebab sesetengah ibu bapa enggan
menvaksinkan anak- anak mereka. Kesannya, mereka tidak akan mempercayai
pemerintah dan kepada badan yang berautoriti dan akan tiada penamatnya.
Seterusnya, umat Islam di Malaysia ini yang kebanyakkannya terdiri daripada bangsa Melayu. Statistik daripada
Kementerian Sumber Manusia dan Jabatan Perangkaan Malaysia mengeluarkan
kenyataan bahawa pada tahun 2016 akan ada jumlah pertumbuhan penduduk sebanyak
1.5 peratus bagi tempoh yang sama, yang dianggarkan 31.7 juta orang Malaysia
yang didiami dari pelbagai bangsa. Bangsa melayu yang
merupakan majoriti penduduk Malaysia yang beragama Islam adalah sebanyak 61.3%.
Sewajarnya, umat Islam tidak perlu terlampau risau tentang status halal dan
haram vaksin kerana badan yang berwajib sudah dipertanggungjawab untuk
mengesahkan keselamatan bahan yang terkandung dalam vaksin untuk penggunaan
umat Islam. Pihak berwajib tersebut mempunyai kredibiliti untuk mengawal
dan mengendalikan isu halal dan haram
sesuatu vaksin atau ubatan yang melibatkan sensitiviti umat Islam. Namun,
sebagai umat islam kita juga perlulah mempunyai ilmu serba sedikit tentang isu vaksin ini jika hendak menerima sesuatu pendapat atau
kenyataan daripada pihak- pihak yang bertanggungjawab kerana tidak semestinya
kenyataan yang dikeluarkan mereka adalah benar kerana setiap manusia ada
pendapat dan buah fikiran yang berlainan. Oleh itu, ilmu adalah penting bagi
menilai sesuatu perkara supaya kita tidak terlalu bergantung kepada satu pihak
sahaja yang mungkin akan menjurus kepada kekeliruan dan keributan masyarakat
melayu di Malaysia ini. Walaubagaimanapun, kita sebagai penduduk Malaysia perlu
mengiktiraf orang – orang yang pakar dalam bidang ini kerana mereka adalah
orang yang mempunyai ilmu. sebagai contoh, kita perlu mendapatkan maklumat
tentang isu ini daripada orang yang mahir dalam bidang kedoktoran atau bidang
farmasi kerana mereka adalah individu yang mengkaji dalam ilmu perubatan.
Justeru, sekiranya penolakan terhadap isu vaksin ini disebabkan kesangsian dan
dakwaan terhadap sumber yang tidak halal, umat Islam perlulah menyahut cabaran
dalam mempelopori dan menggiatkan industri vaksin yang halal, kerana menjadi
tanggungjawab kita untuk untuk bangun dan mengubah keraguan dan sikap was- was
dalam ummah kita supaya tidak dibelenggu dilemma dan menyediakan jalan keluar
yang sewajarnnya.
Selain itu, kesan tidak
mengiktiraf individu yang pakar dalam bidang meraka dapat diselaraskan dalam
isu penghisap rokok dan pengguna vape yang kini menjadi isu polemik di
Malaysia. Sepertimana penghisap rokok dan pengguna vape mereka tidak akan
mempercayai bahawa bahayanya kesan ini keatas diri mereka, individu ini akan
terus menentang dan mengemukakan hujah-hujah yang difikir wajar kepada mereka
agar mereka dapat mempertahankan dan dapat meneruskan kenikmatan mereka. Rokok
yang terbukti bahayanya kesihatan ke atas individu tidak diharamkan secara
khususnya di Malaysia. Secara statistik, penghisap rokok di Malaysia menurut
portal rasmi MyHealth Kementerian Kesihatan, statistik menunjukkan rakyat
Malaysia menghisap 23.7 bilion rokok setahun dan jumlah ini satu peningkatan
besar daripada 18 bilion batang rokok pada 1998.Jumlah perokok juga meningkat
daripada 3.1 juta pada tahun 2007 kepada 4.7 juta dalam tahun 2011. 49 peratus
daripada lelaki dewasa di negara ini merokok, melebihi kadar di negara maju
seperti di Britain (38 peratus), Amerika Syarikat (35 peratus) dan Sweden (30
peratus). Sebilangan besar perokok juga dikesan mula berjinak dengan tabiat ini
sejak remaja. Purata umur mula merokok ialah 19 tahun. Pada 1985, 9.8 peratus
remaja didapati merokok dan kadar itu meningkat kepada 18 peratus pada 2000.
Vape yang kini sebagai alternatif kepada penghisap rokok untuk berhenti
daripada rokok yang kini menjadi trend di Malaysia yang tidak mendatangkan
kesan sampingan kepada individu yang menggunakannya. Kementerian kesihatan,
yang terdiri dari pakar- pakar dalam bidang perubatan, mengeluarkan kenyataan
bahawa kuantiti asap yang banyak masuk dan keluar dalam badan seseorang
individu dapat menjejaskan kesihatan. Pengguna vape mungkin pada waktu masa
sekarang tidak akan merasa kesannya tetapi kesan bahayanya akan dapat dirasai
dalam jangka masa yang lama. Kesannya, pengguna vape akan terus mempertahankan
dan menentang dengan menyatakan bahawa ingin menjatuhkan perniagaan anak
melayu.
Cadangan saya adalah kepada
pihak berwajib khususnya Kementerian Kesihatan ialah supaya mengubal satu undang – undang agar semua
perokok dan pengguna vape yang mendapat penyakit yang dikaitkan dengan rokok
dan vape mereka perlulah membayar kos peubatan mereka sendiri tanpa mendapat
bantuan daripada mana- mana pihak.
KESAN KEPADA NEGARA
Malaysia acapkali digemparkan dengan pelbagai isu yang
tidak mempunyai solusi yang tepat atau tunggal. Lihat sahaja, isu vaksin, rokok
bahkan pelaksanaan hudud di Malaysia memisahkan rakyat kerana berlakunya
perbezaan pandangan. Pandangan yang dikeluarkan oleh pelbagai pihak dalam
menjawab isu-isu ini amatlah rapuh dan lemah hujahnya. Mengapakah hal sedemikian
terjadi? Hal ini berpunca kerana setiap pihak mengeluarkan pandangan hanya
untuk menjaga kepentingan terhadap diri mereka berbanding kebaikan kepada diri
mereka mahupun orang di sekeliling. Rakyat Malaysia diberikan kebebasan untuk
bersuara, namun begitu kebebasan tersebut disalah ertikan. Acapkali kita dengar
akan kepelbagaian pandangan yang dilontarkan oleh masyarakat, hal ini adalah
bagi membela diri mereka sendiri. Walaupun kebenaran mengenai sesuatu isu itu
sudah ternyata, namun mereka masih berdebat bagi mempertahankan kepentingan
diri. Lebih menyedihkan, ada segelintir yang tidak mempunyai pandangan yang
tersendiri dan hanya mengikut pandangan arus perdana. Mereka tidak berfikir
atau mengkaji, mereka hanya mengikut pandangan majoriti tanpa menyedari bahawa
pandangan yang dikeluarkan itu hanyalah menjaga kepentingan individu tersebut.
Sebagai contoh, isu paling biasa diperdebat di Malaysia adalah berkaitan rokok.
Bagi perokok, mereka akan berasa gembira kerana kerajaan Malaysia tidak
mengharamkan rokok, sejurus itu, mereka mampu merokok tanpa rasa bersalah. Kita
lihat dari sudut perspektif kerajaan Malaysia, cukai merupakan salah satu
sumber pendapatan kerajaan dan rokok dikenakan cukai dengan kadar yang tinggi.
Alasan yang dikeluarkan keatas kadar cukai yang tinggi terhadap rokok adalah
bagi mengurangkan atau menyukarkan perokok untuk mendapatkan bekalan rokok.
Cuba kita berfikir sejenak, andai kata pihak berwajib benar-benar ingin
mencegah rakyat dari terjebak dengan rokok, kerajaan boleh mewartakan
pengharaman terhadap rokok. Dengan mewartakan pengharaman terhadap rokok,
rakyat akan kurang cenderung untuk merokok seturusnya memungkinkan perokok
tersebut untuk berhenti.
Kurangnya pengiktirafan terhadap golongan yang berilmu
terhadap bidang yang sepatutnya menyebabkan rakyat berfikiran sempit dan tidak
terbuka. Rakyat yang hanya menerima daripada pihak berwajib tanpa sebarang
kajian hanya kerana mereka adalah badan
yang berkuasa tidak kurang seperti robot, hanya mampu mengikut arahan. Di sini
ingin menekankan bahawa, pandangan daripada pihak yang berkuasa tidak
semestinya betul dan tidak semestinya salah, adalah menjadi tanggungjawab kita
sebagai seorang rakyat Malaysia dan beragama Islam bagi mengkaji sesuatu itu
sebelum menerima. Sebagai contoh, isu vaksin, yang dikatakan haram perlulah
diselidik semula. Kerajaan telah mengatakan bahawa walaupun vaksin terkandung
khinzir, namun manfaat dari suntingan vaksin tidak dapat kita sangkalkan. Namun
begitu, kita perlulah melakukan kajian mengenai isu tersebut untuk mengetahui
mengapa ada segelintir yang enggan menggunakan vaksin dan bersungguh-sungguh
menentang penggunaannya. Langkah dalam mengkaji termasuklah melakukan kajian secara
persendirian serta bertanyakan kepada orang yang lebih mengetahui. Orang yang
mengetahui itu tidak semestinya golongan yang berkuasa, kita perlu juga
bertanya akan orang yang mempunyai kepakaran didalam bidang tersebut tetapi
tidak bersependapat dengan arus perdana. Dengan melakukan penyelidikan, rakyat
akan lebih kritikal dalam menerima dan menganalisa pendapat yang diberi. Hal
ini amatlah bagus kerana Islam itu sendiri menggalakkan umatnya berfikir dan
sentiasa mencari ilmu pengetahuan. Oleh itu, sebagai rakyat Malaysia, marilah
kita buka minda kita untuk menerima pandangan yang bukan berarus perdana dan
janganlah menidakkan pandangan yang bertentangan. Kita perlu mencari
orang-orang yang berilmu didalam bidang tersebut dan perlu mengiktiraf
keahliannya walaupun orang tersebut bukan sebahagian daripada golongan
majoriti. Impak negatif seperti berfikiran sempit dan menerima pandangan tanpa
berfikir akan merebak diseluruh Malaysia sekiranya kita tidak mengiktiraf
keahlian dan kepakaran individu dalam semua bidang mengikut kepakaran.
KESIMPULAN
Nahtijahnya,
pengiktirafan keahlian dan kepakaran dalam semua bidang amat memainkan peranan
yang penting di dalam kerangka perbincangan ilmu di kalangan ahli yang berkepentingan.
Daripada sudut tentang bagaimana pengiktirafan itu boleh diurus dengan cemerlang,
perbezaan terminologi antara ‘pihak berautoriti’ dan ‘pihak berilmu’ harus
didetil dengan perinci dan teliti. Ini kerana, ‘pihak berautoriti’ terdorong
untuk mengikuti mana-mana pandangan yang dianggap perdana dan diterima umum.
Manakala, pandangan yang dirasakan kontradiksi dengan amalan dan buah fikiran
umum, akan disingkirkan dan dipandang asing. Bagi terminologi ‘pihak berilmu’
pula, ia didefinisi melalui pentakrifan yang lebih luas dan tidak terbatas
kepada posisi jawatan dalam pentadbiran sahaja. ‘Pihak berilmu’ boleh sahaja
terdiri daripada orang ilmuan yang mempunyai kepakaran dan keahlian dalam
spesifik professyen. Malah, ia boleh juga tergolong di kalangan orang
kebanyakan. Lantaran itu, ilmu atau lontaran buah fikiran oleh ‘pihak berilmu’
seharusnya diiktiraf oleh ‘pihak berautoriti’ kerana atas prinsip ‘mengiktiraf
keahlian dan kepakaran dalam semua bidang’.
Namun,
persoalannya, pengiktirafan di sini bukanlah soal menaiktaraf tahap ilmu yang diperoleh
oleh ‘pihak berilmu’, atau secara khususnya kepada orang awam, kepada suatu displin
ilmu yang tersendiri. Sebaliknya, cukup sekadar tidak menafikan mana-mana buah fikiran
yang dilihat bercanggah dengan pandangan kebanyakan. Seterusnya, sebarang kontradiksi
dan penyangkalan perlu dibahas dalam kerangka ilmu dan penghujahan yang bernas.
Bukan berdasarkan ketidakmunasabahan tindak-tanduk seperti mencemuh dan memboikot
idea tanpa menggunakan perbahasan yang logik dan penghujahan yang boleh diterima
akal. Secara tuntas, perbezaan harus diamalkan dalam keadaan harmoni supaya di penghujung
hari, rakyat dapat menilai yang mana hak dan batil berdasarkan kematangan hujah
dan bidasan, dan juga akhlak berinteraksi dalam ketidaksehaluan pendapat.
Justeru itu,
pengiktirafan keahlian dan kepakaran dalam semua bidang harus dimulakan dengan
ilmu. Tanpa ilmu, pengiktirafan yang telus dan terbuka dalam semua penjuru,
tidak dapat dilakukan. Lalu, pengakhirannya, pengiktirafan ilmu yang tidak
bertauliah akan membantutkan perkembangan intelek di kalangan rakyat. Secara
tidak langsung, ia akan memberi kesan yang signifikan terhadap, pertama,
bangsa, di mana tahap intelektual bangsa akan menjadi sempit dek keahlian dan
kepakaran yang dinobat adalah di kalangan ilmu yang tidak bersifat lestari untuk
pembangunan akal. Kedua, agama, di mana ia menjadikan penganut agama akan sukar
mengaplikasi akal dalam segenap perkara kerana kepercayaan yang semberono dan
membuta-tuli dalam sesebuah isu. Akhirnya, negara, di mana ia akan menjadikan
seorang warganegara yang lemah untuk bangkit kerana semangat kendiri yang luput
berpunca daripada keruntuhan bangsa dan agama. Maka, apa lagi yang tinggal?
Akhirnya,
pengiktirafan keahlian dan kepakaran dalam semua bidang amat memainkan kesan
yang singnifikan
terhadap bangsa, agama dan negara. Oleh yang demikian, ‘pihak berautoriti’
dan ‘pihak berilmu’
perlu bergembleng sama dalam memastikan ilmu yang diperoleh daripada segenap
masyarakat, berlapisan professyen dan bertingkat darjah usia ini, dapat
dimanfaatkan demi kemaslahatan kita bersama.
RUJUKAN
·
Kementerian
kesihatan Malaysia
·
Majlis
Fatwa kebangasan
·
Kenyataan
tentang penggunaan vaksin oleh umat Islam
·
Kes
kematian kanak-kanak akibat gagal mendapat suntikan vaksin yang lengkap
·
Pengalaman
golongan anti-vaksin
·
Pandangan
golongan pro-vaksin
·
Kenyataan
tentang pengharaman rokok
·
Pendapat
yang menyatakan rokok tidak haram
No comments:
Post a Comment